ІІ заняття
Тема: Методи й методологія наукових досліджень
Мета: сформувати основні поняття, прийоми, категорії НДР, елементи її організації; висвітлити питання,
пов'язані з пошуком і методикою роботи над науково-дослідницькою роботою ,
архівними матеріалами, з методами науково-дослідної, експериментальної
роботи, з самостійною роботою над статтею, рефератом, проектами.
Дата проведення:
План роботи
№
з/п
|
Тема
|
теор
|
практ
|
1.
|
Круглий стіл на тему: «Методи й методологія наукових досліджень» (керівник-майстер Гришина Н.О.)
1. Спостереження в природі й суспільстві, порівняння,
вимір і статистична обробка отриманих
даних. Експеримент і обробка його результатів. 2. Моделювання природних і суспільних процесів. Аналіз і синтез
як складові елементи наукових досліджень.
3. Абстракція, індукція і дедукція в наукових дослідженнях. Системний аналіз як метод розшифрування найбільш складних явищ.
4. Визначення власних методів дослідження. Опис проведення власного експерименту.
|
20 хв.
|
|
2.
|
Обмін досвідом з питань:
- Самоосвіта по організації НДР.
Джерела знань(поняття про самоосвіту, організація
самоосвіти; робота з джерелами знань : читання, ведення записів; алгоритм
роботи з книгою; довідники, словники і робота з ними; автор і наукова етика; інтелектуальна
власність та її захист.
- Інформація (типи, види, властивості
інформації; достовірність інформації; створення бази даних; монографії, статті,
рукописи, періодичні видання, архівні фонди; методи фіксації і зберігання
наукової інформації; бібліотечні каталоги, види каталогів і робота з
ними; опис та анотування науково - літературних джерел на бібліотечних
картках, методика ведення конспекту, наукові щоденники та щоденники
спостережень; систематизація зібраної інформації).
- Експеримент (види, ознаки, складові, етапи експерименту; дослід і послідовність його
виконання, його напрями; спостереження, їх види, алгоритм, завдання; звіт)
|
20 хв.
|
|
3.
|
Практична робота Підготовка роботи до захисту
1. Оформлення наочного матеріалу
(ілюстративний матеріал - таблиці, графіки, фотознімки - і його роль в обгрунтуванні доказу положень), підготовка
доповіді на засіданні товариства,
матеріалів для наукових конференцій та публікацій. Написання реферату (анотації) з теми дослідження.
Підготовка звіту (доповіді) проздійснення
експерименту, оформлення результатів досліджень.
2.Укладання плану доповіді. Написання доповіді. Заслуховування та аналіз
деяких доповідей. Виступи
учнів з доповідями по темам наукових робіт перед учнями-науковцями, аналіз доповідей з метою
максимальної підготовки учнів до шкільного захисту
робіт.
3.Публічний захист - Шкільний захист наукових робіт.
|
30 хв.
|
|
4.
|
Опрацювання літератури по
питанню організації науково-дослідницької роботи
- Бугай О.В.,
Кириченко В.Т. Залучення школярів до науково-дослідницької діяльності з
біології // Біологія - 2005.- № 5.- С. 20-21
- Калошин В.Ф. Пошукова активність –
основа творчості // Обдарована дитина - 2011.- № 3.- С. 2-5.
|
15 хв.
|
|
5.
|
Індивідуальна робота
|
15хв
|
Завдання для роботи між
заняттями
Створення спільної презентації з питань, що обговорювалися на засіданні
майстер-класу під час обміну досвіду